Waarom zou ik koud douchen?

Stiekem hebben we het altijd al geweten; koud douchen is goed voor je. Nu ook de wetenschap steeds meer bewijzen heeft dat koud douchen je weerstand en gezondheid bevordert, wagen steeds meer mensen zich hieraan. Waaronder ik dus. Nu kan ik je verklappen dat koud douchen of in een bad van een paar graden liggen echt geen feest is, maar ik weet ook wat het mij oplevert. Wanneer ik de dag begin met een koude douche, ben ik direct wakker, beter geconcentreerd, meer gemotiveerd en over de gehele dag gezien veel energieker. Daarnaast maakt deze vorm van hormese (leg ik hieronder uit) mij weerbaarder tegen klachten, ziektes en vergroot het mijn weerstand tegen stress en ontstekingen. Dus daarom doe ik het!

 

Koud douchen

Een verfrissende duik tijdens Skate4AIR 2016 in een bad van 1(!) graad. Veel gezonder kun je de dag niet beginnen denk ik!

 

De voordelen van een koude douche (of bad) op een rij

Jezelf dwingen die temperatuurknop een keer de andere kant op te draaien – of in een zwembad van 1(!) graad te springen – heeft behoorlijk wat gezondheidsvoordelen. Koud douchen of baden;

  • versterkt het immuunsysteem
  • verbetert de bloedcirculatie en het transport van lichaamsstoffen
  • stimuleert (spier)herstel na fysieke en/of mentale inspanning
  • kan (gewrichts)pijn tegengaan
  • houdt de conditie van huid en haren gezond
  • gaat de algehele veroudering van het lichaam tegen
  • verbetert de stressbestendigheid en mentale weerbaarheid (tegen depressies)
  • stimuleert de vetverbranding en de omzetting van wit vet (ontstekingen) naar bruin vet (isolatie)
  • is het goedkoopste (preventieve) medicijn dat je ooit zult gebruiken

 

“Een koude douche is het goedkoopste medicijn tegen klachten en ziektes. Helaas is dat ook gelijk de reden dat het niet voorgeschreven wordt; er valt geen geld mee te verdienen…”

 

Waarom is koud douchen gezond dan?

Hoe kan het nu eigenlijk dat koud douchen zo goed voor je is, vraag je jezelf misschien af. Het is allerminst comfortabel of leuk om te doen, dus wat kan daar gezond aan zijn? Het punt is dat juist OMDAT het zwaar is, je lichaam hiervan gezonder wordt. Het is net als met hardlopen; ook dit is een korte, intensieve belasting voor je lichaam (en dus zwaar), waarmee je uiteindelijk conditie en uithoudingsvermogen opbouwt. Je lichaam wil namelijk beter tegen deze belasting bestand zijn en dus word je weerbaarder tegen deze inspanning. Feitelijk is dat precies hetzelfde wat een koude douche ook doet; het dwingt je lichaam aan de slag te gaan en onder meer je lichaamstemperatuur op pijl te houden. Dit geeft het immuunsysteem een enorme impuls, waardoor er veel energie vrijkomt in je lichaam en al je lichaamsfuncties worden geactiveerd. Vervolgens gaat je lichaam aan de slag om te herstellen van deze inspanning, wat er tegelijkertijd voor zorgt dat je (nog) weerbaarder wordt (lees; stressbestendiger).

 

“Juist omdat een koude douche zwaar is voor je lichaam, is dit gezond voor je”

 

Hormese: een korte intensieve belasting voor het lichaam

Wat ik hierboven beschrijf is een hormetisch effect voor je lichaam, wat betekent dat het een intensieve prikkel (stressor) is waar je uiteindelijk weerbaarder van wordt. ‘That which does not kill us makes us stronger’, oftewel; alles waar je niet aan overlijdt, maakt je uiteindelijk sterker. Voorbeelden van hormese zijn naast het pakken van een koude douche bijvoorbeeld een maaltijd overslaan (vasten), bepaalde voedingsstoffen (curcuma) en intensief bewegen VOOR het eten. Eigenlijk is het niet meer dan je lichaam zo nu en dan prikkelen en uit balans brengen, om het vervolgens te laten herstellen en sterker te laten worden. En met sterker worden bedoel ik dat het de belastbaarheid van je lichaam vergroot, zowel fysiek als mentaal.

Hormese

Een hormetisch effect bereik je door je lichaam met korte, intensieve prikkels uit balans te brengen, wat de belastbaarheid van het lichaam verhoogd. Hoe hoger de belastbaarheid, hoe stressbestendiger iemand is – zowel fysiek als mentaal.

Let wel op! Om te herstellen van intensieve (hormetische) inspanningen zoals koud douchen, heeft je lichaam wel voldoende energie nodig. Wanneer je dus niet in een optimale gezondheid bent, moet je niet zonder na te denken in een koud bad springen. Dit werkt dan namelijk averechts omdat de inspanning voor je lichaam dan TE intensief is en het hiervan dus niet of onvoldoende kan herstellen. Dus twijfel je aan je eigen gezondheid? Zorg dan eerst dat je fit genoeg bent om een koude douche aan te kunnen. Je gaat namelijk ook niet ongetraind een marathon lopen.

Hoe werkt dat, een koude douche?

Als je zo ‘gek’ bent om straks een aantal keer per week onder een koude douche te gaan staan, zijn dit mijn tips:

  • Streef naar 30 seconden onder een koude douche staan. Dit zal waarschijnlijk de eerste keer niet lukken, dus bouw dit rustig op. Je zult merken dat je lichaam geleidelijk beter met de kou om kan gaan en je ademhaling sneller stabiliseert.
  • Koud douchen doe je bij voorkeur in de ochtend, aangezien dat het moment is dat je lichaam energie nodig heeft. Het ‘schrikeffect’ zorgt voor de (extra) aanmaak van cortisol in je lichaam, dat nodig is om je lichaamsfuncties van energie te voorzien. Koud douchen in de avond zou dan averechts kunnen werken, want dit verhindert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.
  • Bouw niet de temperatuur langzaam af, maar gooi direct de temperatuur naar beneden. Hierdoor is het schrikeffect voor je lichaam maximaal en de (positieve) effecten dus ook. Hoe kouder hoe beter.
  • Stap bij voorkeur koud onder de douche vandaan (dus niet warm afdouchen). Je lichaam moet dan zelf zijn temperatuur op pijl houden, iets wat na een warme douche dus niet of minder hoeft. Je kunt wel je lichaam een handje helpen door te gaan bewegen, iets wat evolutionair gezien best logisch is.
  • De echte ‘bikkels’ stappen direct onder een koude douche, dus niet eerst warm beginnen. Je lichaam moet dan harder aan de slag, omdat je huid veel minder hitte bevat dan wanneer je met warm water begint. Ideaal bijvoorbeeld voor na het sporten, of gewoon om wakker te worden natuurlijk.
  • Doe het ook niet elke dag! Juist doordat het zo intensief is, moet je jezelf de kans geven te herstellen van deze inspanning. Daarnaast went je lichaam aan de belasting als je dit (te) regelmatig doet, waardoor het effect hiervan afneemt. Een paar keer per week onder een koude douche staan is dus (gelukkig) meer dan genoeg!
  • Varieer met warmte(baden)! Naar de sauna gaan is hiervoor de beste optie.

 

“Als koud douchen de norm zou zijn, bij zowel jong als oud, zouden wij vele malen gezonder en vitaler zijn”

 

De koude douche; alleen voor echte bikkels

Nu snap ik best dat een koude douche, net als bijvoorbeeld sporten, niet voor iedereen is weggelegd. Niet iedereen voelt de urgentie om te werken aan zijn of haar gezondheid en heeft al helemaal geen zin dingen te doen die oncomfortabel zijn. Aangezien ikzelf leidt aan Cystic Fibrosis (taaislijmziekte) voel ik die urgentie wel en doe ik veel om zo gezond mogelijk te blijven. Naast sporten en gezond eten is een koude douche een prima middel om symptomen zoveel mogelijk te onderdrukken. Dit geldt niet alleen voor mijn ziekte, maar dus ook voor veel andere aandoeningen en klachten. Daarom denk ik dat we met zijn allen best eens wat vaker onder een koude douche mogen springen. Als koud douchen de norm wordt, bij zowel jong en oud, ben ik ervan overtuigd dat we hierdoor allemaal gezonder en vitaler worden. Juist af en toe streven naar discomfort (hormese) maakt ons gezonder en ik denk dat de westerse mens zichzelf best wat meer mag uitdagen op dat gebied.

Gedeeld
Profielfoto van Dave
Door
Dave van Brakel heeft zelf Cystic Fibrosis (taaislijmziekte) maar is mede dankzij zijn levensstijl in een goede gezondheid. Naast zijn ervaring met deze genetische aandoening heeft hij orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd, waarmee hij zichzelf én anderen helpt vitaal te leven. Met zijn artikelen op Just Vital streeft hij naar bewustwording op het gebied van gezondheid en welzijn, voor iedereen die zijn of haar kwaliteit van leven wilt verbeteren.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
Gedeeld